Hoe je meer tickets verkoopt met TikTok's 1 miljard maandelijks actieve gebruikers

Andy 24 August, 2022 - 8 minuten leestijd

In de afgelopen jaren is TikTok uitgegroeid tot een van 's werelds grootste social media platforms. Door TikTok te gebruiken om je evenement te promoten, kun je je bereik vergroten en betere resultaten behalen. In deze blog lees je hoe je je evenement kunt promoten en meer tickets kunt verkopen via TikTok.

De groei van TikTok

TikTok is sinds zijn opkomst in 2017 uitgegroeid tot het vijfde grootste sociale media platform met meer dan 1 miljard actieve gebruikers wereldwijd. TikTok gebruikers zijn maandelijks gemiddeld 10 uur meer actief (vanaf 2022) dan Facebook gebruikers, terwijl TikTok maar een klein beetje meer dan een derde van de maandelijks actieve gebruikers van Facebook heeft.

tickets verkopen tiktok gespendeerde tijd

In 2021 genereerde TikTok ongeveer $ 4,6 miljard aan inkomsten en had het 1,2 miljard maandelijks actieve gebruikers in het vierde kwartaal van 2021. Dit aantal zal naar verwachting groeien naar 1,8 miljard tegen het eind van 2022. Hoewel TikTok pas in 2017 uitkwam, is het tussen toen en 2021 al meer dan drie miljard keer gedownload. Daarmee zit het social media platform kort op de hielen van Facebook wat betreft downloads in dezelfde periode. Het is belangrijk om daarbij te bedenken dat de statistieken van Facebook gestaag zijn gedaald, terwijl die van TikTok blijven groeien.

tickets verkopen tiktok groei downloads

tickets verkopen tiktok facebook groei


Waarom tickets verkopen via TikTok?

Demografie

Waar TikTok aanvankelijk vooral populair leek onder jongere generaties is die demografie gedurende de laatste paar jaren sterk veranderd is.

Hoewel iets meer dan de helft (53%) van TikTok gebruikers nog steeds tussen de 20-39 jaar is, is de andere helft van de gebruikers verdeeld over de leeftijden 10-19 (28%) en 40-49+ (19%). Dit betekent dat de demografie steeds breder wordt en dus interessanter voor marketingcampagnes bedoeld voor een hele reeks leeftijdsgroepen.

Interessant is dat juist door het jonge karakter van TikTok's demografie het platform uitstekend geschikt is voor de promotie van vele soorten evenementen.

tickets verkopen tiktok demografie leeftijd

tickets verkopen facebook demografie leeftijd


Algoritme

Een van de dingen die TikTok onderscheiden van andere social media platforms is dat TikTok het je gemakkelijker maakt om organisch nieuwe gebruikers te bereiken. Waar andere platforms zoals Facebook en Instagram de duur van je trending posts beperken, houdt het algoritme van TikTok populaire video's veel langer relevant (tot 90 dagen). Dit betekent dat tot 90 dagen na het posten, bepaalde oudere video's nog steeds engagement kunnen trekken.


Engagement

Gemiddeld brengen gebruikers in de Verenigde Staten dagelijks 33 minuten door op TikTok. Hiermee neemt TikTok een nipte tweede plaats in achter Facebook met een gemiddelde van 35 minuten. Interessant is dat de gemiddelde tijd die gebruikers tijdens een enkele sessie op TikTok doorbrengen 10 minuten en 51 seconden bedraagt, het dubbele van de op één na beste koploper Pinterest. Sessies van Pinterest gebruikers spenderen gemiddeld 5 minuten en 3 seconden. Dit betekent dat TikTok-gebruikers ongewoonlijk lang op de app doorbrengen met het maken of bekijken van videos.


Hoe verkoop ik tickets direct via TikTok?

Omdat TikTok in de eerste plaats een op video gebaseerd platform is, zijn er momenteel geen manieren waarop je je ticketshop kunt integreren. De enige manier waarop je momenteel tickets voor je evenement via TikTok kunt verkopen is door je evenement op het platform te promoten- en vervolgens te linken naar je ticketshop. Er zijn verschillende soorten advertenties die je kunt gebruiken om je evenement op TikTok te promoten:

  • TopView
  • Branded Hashtag Challenges
  • Branded Effects
  • In-Feed Ads

Hiervan hebben de TopView advertenties de hoogste doorklikratio voor de call-to-action en de laagste skip rate. In-Feed Ads zijn ook relatief effectief en veel goedkoper in gebruik. Wil je je advertentie linken naar je ticketshop? Volg dan deze stappen om de link te vinden. Voordat je advertenties op TikTok plaatst, moet je je account als bedrijf registreren.


TopView

Met TopView advertenties kun je direct de aandacht van de gebruiker trekken. Binnen de eerste seconden na het openen van de TikTok app wordt er dan een schermvullende video-advertentie van je product getoond. De advertentie gaat naadloos over in de feed van de gebruiker, en door op de advertentie te drukken wordt de gebruiker naar je landingspagina gebracht. TikTok beweert dat TopView advertenties 71% van de aandacht van de gebruikers trekken en leiden tot 67% hogere verkoopeffectiviteit voor de industrie van verpakte consumptiegoederen.



Branded Hashtag Challenges

Door een Branded Hashtag Challenge op TikTok te maken, kun je gebruikers uitnodigen om samen met jou content rond je evenement te maken. Je maakt een hashtag challenge aan, en gebruikers stuiten ofwel organisch op je content via hun 'Discover' tabblad of via boosted advertenties rondom je challenge. Branded Hashtag Challenges hebben een gemiddelde betrokkenheid tussen 8% en 17% en kunnen de bekendheid van je evenement drastisch vergroten.



Branded Effects

Je kunt deelbare stickers, effecten en filters aanmaken die specifieke aspecten van je evenement representeren. TikTok gebruikers kunnen deze elementen vervolgens gebruiken om user-generated content te maken en te verbeteren, wat op zijn beurt de betrokkenheid van de gebruikers zal vergroten. Stel je een Branded Hashtag Challenge voor waarbij gebruikers een specifieke sticker of filter kunnen gebruiken die met je evenement te maken heeft.


In-Feed Ads

Door je voordeel te doen met in-feed advertenties, kun je content maken die in de 'For you' feeds van gebruikers komt te staan. Je kunt je merkbekendheid vergroten door creatieve advertentie-content te maken die aansluit bij het soort content dat TikTok gebruikers zullen waarderen. Volgens TikTok beweert 83% van hun gebruikers dat ze In-Feed Ads op TikTok plezierig vinden.



Maak TikTok's in plaats van advertenties

TikTok is een video-platform dat floreert door de hoeveelheid door user-generated content die wordt gemaakt.

Gebruikers zijn er niet in geïnteresseerd dat hun ervaring onderbroken wordt door traditionele advertenties die hen iets proberen te verkopen. In de wereld van TikTok is content echt koning. Door leuke content te maken die gebruikers aanspreekt en uitnodigt om mee te doen, heb je meer kans om de aandacht van gebruikers te trekken en je evenement met succes op TikTok te promoten.


Geef je TikTok posts een boost met hashtags

Zoals je misschien verwacht zijn de populairste TikTok hashtags onbenullige dingen als #tiktok, #love, #funny, #cute enz. Vanuit een marketingperspectief kun je zulke hashtags beter mijden voor je posts, want jouw content gaat waarschijnlijk verloren door het enorme volume van de geplaatste video's. Hoe kies je dan wel hashtags? Er zijn een paar manieren:


Analyseer je niche

Neem een kijkje door content die relevant is voor jouw evenement en interesses en houd bij welke hashtags voor die posts gebruikt worden. Kijk ook naar de hashtags van je concurrenten en hoe mensen erop reageren of erop bouwen. Je kunt ook een eigen hashtag maken om te proberen je merkbekendheid te vergroten. Onthoud daarbij dat simpel vaak beter is.


Op categorieën gerichte hashtags

Je kunt ook kijken of je specifieke hashtags kunt gebruiken die relevant zijn voor de categorie van je post of het overkoepelende thema van je evenement. Hier zijn enkele voorbeelden van effectieve hashtags per categorie, genomen van Influencer Marketing Hub:

Hashtags voor educatieve content

#testbook #learning #edutok #knowledge #mindpower #jobtips #careergoals #education #businesstips #learnontiktok #learnwithtiktok

Hashtags voor dans-gerelateerde content

#dancechallenge #badboydance #danceinpublic #dancekpop #dancecover #danceid #dancemoves #dancetutorial #punchdance #dancer #dancevideo #dancemom #dancelove #artist #singing #canttouchthis #tiktokdance #song

Hashtags voor grappige content

#comedy #featurethis #featureme #prank #15svines #trending #1mincomedy #blooper #1minaudition #cat #weirdpets #lol #funnyvideos #justforfun #tiktokcringe #boyfriendprank #prankster

Hashtags voor voedsel-gerelateerde content

#myrecipe #easyrecipe #foodrecipe #mysecretrecipe #veganrecipe #tiktokrecipe #foodislove #healthyfood #newrecipe #videorecipe #recipe #cooking #foodie #tiktokfood

Stel je bent een food truck festival aan het promoten en je wilt dat mensen meedoen, kun je verschillende verkopers vragen een korte video te maken van hoe ze enkele van de recepten maken die ze op locatie zullen verkopen. Bij het uploaden van de video's zou je enkele van de hashtags uit de lijst met voedsel-gerelateerde content kunnen kiezen en de content delen. Met wat geluk beginnen je videos zo onder de aandacht te komen bij het juiste publiek.


Hoe je TikTok creators in je voordeel gebruikt

TikTok is tot de nok toe gevuld met zeer getalenteerde creatievelingen die kunnen helpen je merkbekendheid te vergroten en tegelijkertijd vertrouwen te creëren bij je potentiële volgers. Van influencer marketing is keer op keer bewezen dat het effectief is en als het erop neerkomt zijn TikTok creatives allemaal influencers van verschillend niveau. Je kunt bijvoorbeeld proberen om populaire creators in je regio te benaderen en een deal te sluiten waarbij ze toegang krijgen tot je evenement in ruil voor het promoten van je evenement, zowel vóór, tijdens en na het evenement.

Als je op zoek bent naar creators in je regio, kun je onze lijst hieronder doornemen om te zien wie populair is en eventueel de moeite waard kan zijn om contact mee op te nemen.

Populaire creators in Nederland

sell tickets tiktok popular creators NL

Populaire creators in het Verenigd Koninkrijk

sell tickets tiktok popular creators UK

Populaire creators in Duitsland

sell tickets tiktok popular creators DE

Populaire creators in Frankrijk

sell tickets tiktok popular creators FR

Populaire creators in Spanje

sell tickets tiktok popular creators ES

Populaire creators in Portugal

sell tickets tiktok popular creators PT

Populaire creators in Turkije

sell tickets tiktok popular creators TR

Heb je nog vragen of feedback? Neem dan contact met ons op door een e-mail te sturen naar info@eventix.be.

Begin direct

Ontdek alle mogelijkheden en start vandaag nog met het verkopen van tickets!

Maak jouw ticketshop