Ticketshop
Eenvoudig in je website te integreren
27 August, 2020 - 5 minuten leestijd
Instagram heeft een nieuwe feature aan de app toegevoegd: Instagram Reels. Het concept bestaat uit korte clips van maximaal 15 seconden waar je muziek, filters en andere effecten aan toe kunt voegen. Klinkt dit bekend in de oren? Dat kan kloppen! Het is namelijk Mark Zuckerberg’s tegenhanger van TikTok.
Dat Instagram 'Reels' lanceert is niet verrassend. De techgigant deed een soortgelijke lancering eerder met Instagram Stories, toen als antwoord op Snapchat. Met Reels bevestigt Instagram dat TikTok een serieuze bedreiging is en dat is niet zo gek. Als er één app is die in 2020 als een raket gaat is het TikTok wel.
Genoeg achtergrondinformatie. We gaan het hebben over hoe je Instagram Reels gebruikt en hoe jij je bezoekers betrokken kunt houden.
De mogelijkheden zijn met de vernuftige snufjes van 2020 oneindig. Met Snapchat maak je geofilters, met Spotify een artiestenprofiel en er zijn genoeg manieren om de beleving van bezoekers tijdens je evenement te versterken.
En er is dus een nieuwe optie bijgekomen: Instagram Reels.
In deze blog lees je:
Zoals je in de intro hebt gelezen bestaat Instagram Reels uit korte video’s van maximaal 15 seconden die je naar hartenlust kunt bewerken. Maar hoe maak je zelf een clip met Instagram Reels?
1.Open Instagram en swipe naar rechts. Je bent nu in het menu waar je de verschillende features van Instagram kunt gebruiken.
2.Onderaan zie je Reels staan. Als je hier naartoe gaat kun je jouw eerste clip maken.
Druk op ‘Record’ in het midden van je scherm. Net als met TikTok is het mogelijk om binnen de 15 seconden de clip te stoppen en op een later punt weer te beginnen. Zo knip je de clip van te voren in plaats van achteraf, zoals normaal gesproken bij videobewerking.
Als je tevreden bent kun je net als bij een ‘normale’ post effecten en tekst aan de clip toevoegen. Vervolgens deel je de clip via Stories, de Feed of de ‘Reelstab’ op je eigen pagina. De tab is zichtbaar nadat je jouw eerste clip live hebt gezet.
Met Reels geeft Instagram een rijk scala aan opties om de korte clipjes te laten ‘ademen’. Er zijn veel bewerkingsmogelijkheden; effecten en filters die je content levend maken.
Dit biedt je een geweldige kans om meer ‘menselijke’ content te laten zien. Minder bewerkt, minder perfect en een mogelijkheid om een sterke(re) band met je bezoekers te scheppen.
Instagram Reels is perfect voor het delen van leerzame content. Als je bijvoorbeeld workshops geeft kun je een preview laten zien van wat deelnemers kunnen verwachten. Of wanneer je een foodfestival organiseert, kun je het maken van een gerecht via Instagram Reels laten zien. Met dat laatste is het Parijse ‘thesocialfood’ al aan de slag gegaan.
Bezoekers zien vaak alleen de voorkant van een evenement en weten weinig over wat er achter de schermen gebeurt. Met Instagram Reels kun je brainstormsessies, het dagelijkse leven op kantoor of de opbouw van je evenement in 15 seconden laten zien.
EVENTIX TIP: Betrek je bezoekers!
De factor die bij de algoritmes van Instagram zwaar weegt is ‘betrokkenheid’. Betrek je bezoekers bij je content, stel open vragen en reageer op een reactie van een bezoeker. Dit zorgt voor meer betrokkenheid.
Als je merchandise verkoopt wil je die natuurlijk zo goed mogelijk laten zien. Met Instagram Reels kun je de merchandise laten leven. Dit komt doordat je een clip kunt pauzeren, de ‘scene’ kunt veranderen en op een volgend punt verder kunt laten gaan, zoals te zien is in deze clip van Sephora France:
Succes en veel plezier met Instagram Reels!