Ticketshop
Eenvoudig in je website te integreren
Andy 19 November, 2024 - 5 minuten leestijd
Inzicht in het gedrag en de wensen en voorkeuren van bezoekers is cruciaal voor het succes van een evenementenorganisator. Met de toenemende browserbeperkingen rond cookies en gegevensverzameling lopen traditionele trackingmethoden tegen hun grenzen aan. Aangezien deze beperkingen in de toekomst eerder zullen toenemen dan afnemen, biedt server-side tracking een betrouwbare methode om nauwkeurige en gedetailleerde gegevens te verzamelen, zonder afhankelijk te zijn van methoden aan de klantzijde die vaak worden geblokkeerd of beperkt. In deze blog leggen we uit waarom server-side tracking beter is dan client-side tracking, hoe je dit kunt implementeren met Eventix en welke beperkingen er momenteel zijn.
Tracking kan worden gedaan voor een breed scala aan doelen, die elk op verschillende manieren kunnen worden bereikt. Je kunt bijvoorbeeld:
Uiteindelijk wil je deze gegevens gebruiken om de gebruikerservaring te verbeteren, je marketingstrategieën te optimaliseren en de efficiëntie en het succes van je reclamecampagnes te meten.
Client-side tracking is momenteel de meest gebruikte vorm van tracking en bij Eventix gebruiken we hiervoor Google Tag Manager (GTM). Kort gezegd navigeert de gebruiker in zijn browser en de browser communiceert met Google Tag Manager.
Op dit moment werkt GTM als een katalysator waarmee pixels en trackers kunnen worden gemonitord. Je kunt bijvoorbeeld je Meta Pixel, TikTok Pixel en Google Analytics allemaal op één plek bijhouden. Zo kun je acties of gebeurtenissen van gebruikers volgen door een tag toe te voegen zoals: 'aankoop', 'toevoegen aan winkelwagentje / verwijderen voor winkelwagentje', 'indruk', 'interactie' of 'bestelling geplaatst' en meer.
Het verschil met server-side tracking is dat de gegevensstroom anders is. In plaats van de tracking tags te laden vanuit de browser van de klant, verzamelen we de tags van onze Eventix servers. Deze instelling fungeert als een tussenlaag, zodat jij precies kunt bepalen welke gegevens naar welke platforms worden gestuurd. Een belangrijk voordeel van deze aanpak is dat je gegevensstroom niet wordt geblokkeerd door adblockers en toestemmingsformulieren voor cookies, en je dus een betrouwbaardere verzameling van de inzichten van je bezoekers krijgt.
De beste benadering voor je campagnes is een combinatie van GTM en server-side tracking. Het goede nieuws is dat de gegevens die aan de klant- en serverkant worden verzameld, automatisch ontdubbeld worden, wat ervoor zorgt dat je geen problemen krijgt als dezelfde gebeurtenis twee keer wordt getagd. Door de twee soorten tracking te combineren, kun je profiteren van het beste van twee werelden.
Het grote probleem bij client-side tracking is wanneer een gebruiker een adblocker heeft, geen toestemming geeft voor cookies, de cookies worden geblokkeerd door de browser, of de gebruiker zich afmeldt voor app-gebaseerde tracking op Apple-apparaten of zijn sessie is verlopen. In deze scenario's wordt GTM geblokkeerd en kan GTM de gegevens van mensen die je shop binnenkomen niet combineren met de gegevens van afgeronde verkopen. Omdat deze problemen steeds vaker voorkomen, door strengere browsers en toenemende privacyregels, worden gegevens die worden verzameld via client-side tracking steeds minder betrouwbaar en is er veel vraag naar een alternatief.
Veel, vooral jongere, privacybewuste gebruikers, gebruiken ad-blockers, of browsers die tracking-scripts aan de klantzijde blokkeren. Aangezien server-side tracking vanaf de servers van Eventix werkt, kunnen ad-blockers niet tussenbeide komen, en krijg je toegang tot gegevens van alle gebruikers.
Met de strengere privacywetgeving en gebruikers die cookies weigeren, is client-side tracking vaak een doodlopende weg. Server-side tracking daarentegen is niet op dezelfde manier afhankelijk van browsercookies, waardoor gegevensverzameling volgens de regels mogelijk blijft, zelfs zonder expliciete cookie toestemming.
Sinds iOS 14.5 vereist Apple dat gebruikers toestemming geven voor app-gebaseerde tracking. Client-side tracking is daardoor ernstig beperkt, omdat gebruikers zich vaak afmelden. Server-side tracking omzeilt deze beperkingen door gegevens op serverniveau te verwerken. Zo ben je verzekerd van een consistente gegevensverzameling die aan de regels voldoet.
Server-side tracking blijft stabiel tijdens sessies, legt gegevens vast ongeacht de browseractiviteit en werkt goed met mobiele gebruikers en privacygerichte browsers die scripts aan de klantzijde vaak beperken.
Met server-side tracking kun je deze problemen vermijden en toch voldoen aan de privacywetgeving. Dit is goed nieuws voor organisatoren van evenementen, want dit betekent dat je meer kunt volgen en je publiek kunt uitbreiden dan mogelijk zou zijn met alleen pixels en GTM.
Nu kun je zelf server-side tracking instellen via Eventix. Met onze tool Koppelingen kun je je server-side tracking rechtstreeks in het dashboard van Eventix instellen. Je vindt het tabblad Oplossingen op de pagina Koppelingen in het dashboard. Hier kun je eenvoudig server-side tracking installeren voor de Facebook Conversion API en Google Ads.
Bekijk ook zeker onze handleiding eens over hoe je server-side tracking voor the Facebook Conversion API and Google Ads kunt installeren.
Op dit moment kan onze server-side tracking gekoppeld worden met zowel Google Ads als de Facebook Conversion API. We zijn nog bezig met het integreren van de TikTok Pixel en nog veel meer en zullen je op de hoogte houden wanneer deze beschikbaar zijn. Laat het ons vooral weten als je suggesties hebt voor integraties.
Op dit moment worden alle essentiële gebeurtenissen die nodig zijn voor het bijhouden van conversies ondersteund via server-side tracking, en we werken er voortdurend aan om deze mogelijkheid uit te breiden en te verbeteren.
Mocht je vragen hebben, neem dan gerust contact op via info@eventix.io.