Company Logo

Ticketinnovatie in Istanbul

TuzBiber is een grootmacht op het gebied van comedy in Istanbul. Door een partnerschap met Eventix kon TuzBiber de ticketverkoop geheel in eigen beheer houden - iets wat standaard is in Nederland, maar voor de Turkse markt was het een revolutie.

22 October
5 min. leestijd

Achtergrond

Het begon allemaal klein, in een bar in een achterafgelegen steegje in Beyoğlu, Istanboel, 2015, met een publiek van een tiental vrienden en bekenden. Inmiddels is de comedy van TuzBiber uitgegroeid tot een populaire pleisterplaats in het hart van Istanbul. In eerste instantie worstelden ze met uitdagingen op het gebied van locaties, en zeker ook met de vooroordelen over comedy als volwaardig beroep, maar uiteindelijk vonden ze een warm thuis in Aylak Bar Kadıköy. Het bleek het begin van een ware revolutie in de wereld van de comedy. Van sporadische wekelijkse shows groeiden ze uit tot dagelijkse optredens voor immer groeiend publiek.
Trusted companies video

Expansie

Sinds ons partnerschap in 2022 begon, heeft TuzBiber de controle over de ticketverkoop op elke gewenste locatie. Hierdoor kunnen ze zowel binnen Istanbul als internationaal uitbreiden.

10

Nieuwe markten toegevoegd aan de evenementenkalender

240 %

Stijging ticketverkoop van minder dan 50.000 naar 120.000+

Uitdagingen en Oplossingen

01

Online ticketing

TuzBiber werd aanvankelijk opgericht in een markt waarin er niet eens zoiets bestond als een comedyclub. Bovendien stonden ze voor grote uitdagingen op het gebied van ticketlogistiek. In het begin maakten ze gebruik van 3-4 verschillende ticketplatforms, die gebruikmaakten van geprinte tickets, die dus ook allemaal fysiek vervoerd en verwerkt moesten worden. Ze hadden verder ook totaal geen inzicht in hun publiek en geen enkele manier om moderne marketingtechnieken toe te passen.
Oplossing
Geïntegreerde barcode scanning

Eventix ontwikkelde een gestroomlijnd, modern ticketsysteem dat het beheer van tickets voor TuzBiber aanzienlijk vereenvoudigde. Ticketkopers ontvangen hun tickets nu per e-mail en medewerkers op het evenement kunnen check-ins eenvoudig op hun telefoon afhandelen met de Eventix Scan-app. Papieren tickets zijn niet meer nodig en de efficiëntie van hun bedrijfsvoering is aanzienlijk verbeterd. En dat is maar goed ook, want het aantal evenementen is inmiddels gegroeid tot meer dan 130 per maand. Toegang tot hun klantgegevens stelde hen ook in staat om hun publiek verder uit te bouwen en hun marketing veel doelgerichter te maken.

02

Zitplaatsindelingen

TuzBiber had een systeem nodig om tickets te verkopen voor evenementen met zitplaatsen, vooral voor grotere zalen met een capaciteit van 2.000 tot 3.000 mensen, maar soms ook kleinere zalen met 150 tot 200 zitplaatsen. Voorheen konden ze deze verkopen niet zelf beheren.
Oplossing
Aanpasbare stoelindeling integratie

Eventix gaf TuzBiber de middelen om stoelindelingen in hun ticketingsysteem te implementeren. Dankzij deze functie konden ze hun eigen tickets verkopen voor zowel grote als kleine zalen, een cruciale verbetering voor hun bedrijfsvoering. Dankzij de controle over de ticketverkoop voor evenementen met zitplaatsen kon TuzBiber consistent en efficiënt alle shows verkopen, ongeacht de grootte van de zaal.

03

Meerdere shows per dag en per week

De snelle groei van TuzBiber vergde een oplossing voor ticketverkoop die gelijke tred kan houden met hun groeiende evenementenschema, dat inmiddels meer dan 130 shows per maand omvat. Ze hadden een systeem nodig dat zowel gebruiksvriendelijk was als aanpasbaar aan hun toenemende eisen.
Oplossing
Gebruiksvriendelijke controle en beheer van evenementen

Eventix voorzag in een uitgebreid platform waarmee TuzBiber alle aspecten van hun evenementen probleemloos kon beheren. Doordat TuzBiber evenementen en evenementinstellingen snel kon kopiëren en plakken, kon het team efficiënt omgaan met hun groeiende werklast. Het hebben van een centraal overzicht van de prestaties van evenementen en het kunnen vergelijken van evenementen is van onschatbare waarde voor een groeiende organisator van evenementen.

04

Internationale uitbreiding

TuzBiber zocht naar manieren om hun bereik internationaal uit te breiden en had daarom een ticketingoplossing nodig waarmee ze evenementen in verschillende landen konden beheren zonder afhankelijk te zijn van lokale locaties om de ticketverkoop af te handelen.
Oplossing
Vereenvoudigde ticketverkoop en locatiecoördinatie

Dankzij Eventix kon TuzBiber de ticketverkoop in eigen hand houden, zelfs bij het organiseren van shows in het buitenland. Eventix maakte het voor TuzBiber gemakkelijk om rechtstreeks met zalen te coördineren, gewoon door de ruimte te huren en alle ticketverkoop zelf af te handelen. Deze vrijheid maakte het voor TuzBiber veel gemakkelijker om nieuwe markten te veroveren, omdat zalen graag hun shows wilden hosten, zonder de extra verantwoordelijkheid voor het beheren van de ticketverkoop. TuzBiber heeft nu een evenementenkalender in Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Polen, Hongarije, België, Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk!

Conclusie

“Werken met Eventix is als het ontvangen van de perfecte pass van een nummer 10 in het voetbal - hij zit precies op je voet, zodat je gemakkelijker kunt scoren. Eventix gaf ons die perfecte pass en nu scoren we.”
Enes Uysal - TuzBiber