3. Hoe maak ik een ticket?

Ontdek hoe je één of meer kaartjes aanmaakt voor je evenement.


Volg deze stappen om een ticket aan te maken:

1. Ga naar jouw ‘Dashboard’ en kies ‘Evenementen’

2. Je ziet nu een lijst van de evenementen die je hebt aangemaakt. Zoek het evenement waarvoor je tickets aan wilt maken. Klik op de de blauwe ‘Bewerk evenement’ knop.

3. Je kunt alle kaartjes voor dit evenement zien door op het ticket-icoon links op je scherm te klikken.

4. Als je nog geen tickets hebt aangemaakt, klik dan op de blauwe 'Nieuw ticket' knop. Als je een bestaand ticket wilt veranderen, klik je gewoon op 'Bewerken'.

5. Wat je nu ziet zijn de basis ticketopties. Met deze opties kun je gemakkelijk een kaartje maken om aan je shop toe te voegen. Dit zijn de opties:

Naam: Dit is de naam die de kaartjeskopers in de shop zullen zien. Je kunt ze iets noemen in de trant van 'Early Ticket', 'Regular Ticket' en 'Late Ticket'. Uiteindelijk is het aan jou om te beslissen hoe je je kaartjes noemt.

Beschrijving: Zorg ervoor dat je je kaartjes een duidelijke beschrijving geeft.

Prijs: Bepaal de prijs van je ticket.

BTW-percentage: Aan elk tickettype kan een ander BTW- of belastingpercentage verbonden zijn. Belastingheffing moet altijd in overeenstemming zijn met de nationale en plaatselijke wetgeving. Raadpleeg altijd een boekhouder om uit te zoeken welke belastingtype op je evenement van toepassing is.

Aantal tickets: Hoeveel van dit type kaartjes wil je beschikbaar maken voor je evenement? Wanneer je 'onbeperkt' selecteert, bepalen we het aantal beschikbare kaartjes op basis van de ingevoerde capaciteit van de locatie.

Status: Met deze functie kun je handmatig bepalen wanneer een ticket uitverkocht is. Zet je deze functie op 'automatisch', dan zijn je tickets pas uitverkocht wanneer de maximum capaciteit van het evenement bereikt is.

Publiek beschikbaar: Door deze functie aan of uit te zetten kun je bepalen of je ticket gezien kan worden door klanten die in je ticketshop kijken. Als je deze optie uitschakelt, is je ticket niet zichtbaar in je shop tot je het later handmatig toevoegt.


6. Op dit punt zijn er twee dingen die je kunt doen: Je kunt op 'Opslaan' klikken en het instellen van je tickets voltooien, of je kunt 'Meer opties' toevoegen.

Meer opties

1.
Mocht je meer geavanceerde ticketopties willen verkennen, kun je dat doen door in de rechter bovenhoek op 'Meer opties' te klikken.

2. Je ziet nu een uitklapmenu met verschillende mogelijkheden. Door op een van de functies te klikken worden ze aangezet en verschijnen ze in je keuzemenu, door ze uit te zetten in het uitklapmenu verdwijnen ze weer.

Dit zijn de beschikbaar mogelijkheden onder ‘Meer opties’:

Verkopen in sets van: Met deze functie kun je bepalen hoeveel tickets er aan het winkelwagentje van de bezoeker worden toegevoegd wanneer diegene in de ticket shop op ‘+’ of ‘-’ drukt.

Beschikbaar vanaf: Met deze functie bepaal je vanaf wanneer een ticket beschikbaar is in je ticket shop. Beter gezegd: hiermee bepaal je wanneer de ticketverkoop start en eindigt.

Minimum aantal tickets per order: Met deze functie bepaal jij hoeveel tickets een bezoeker moet afnemen bij het plaatsen van een order. Ben je van plan om groepstickets aan te maken? Lees dan deze handleiding door waar je precies kunt lezen hoe je deze functie optimaal kunt benutten bij het aanmaken van een groepsticket.

Maximum aantal tickets per order: Met deze functie bepaal jij hoeveel tickets een bezoeker maximaal mag afnemen bij het plaatsen van een order.

Afteller in shop: Met deze functie wordt er afgeteld naar het moment dat de tickets beschikbaar zijn in de shop. Zie het als aftellen op 31 december voor het nieuwe jaar begint. De standaardtijd die wordt ingesteld is 15 minuten, maar dit kun je handmatig aanpassen.

Beschikbaar in shops: In welke shops/voor welke evenementen is het ticket beschikbaar? Het kan zijn dat je wilt dat een ticket voor meerdere evenementen beschikbaar is. Je kunt dit bepalen door de evenementen aan te vinken in het uitklapmenu.

Vragen per ticket: Hiermee bepaal je welke vragen er beantwoord moeten worden tijdens het plaatsen van een order. Je kunt hier verschillende soorten bezoekersinformatie vragen. Wil je meer weten over bezoekersinformatie en wat je er mee kunt? Lees dan deze handleiding.

Klaar voor de volgende stap? Klik hier om erachter te komen hoe je je ticketshop integreert op je website.

Heb je vragen of feedback? Stuur ons gerust een berichtje via de chat rechtsonder in beeld of door een email te sturen naar info@eventix.be.